Блог Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ

про методики викладання в т.ч. із технологіями, про освітні ресурси, цифрові інструменти та багато іншого.

Повернутися

76 Переглядів

Технології ШІ в освіті. Еволюція чи революція?

Дебати щодо використання ШІ набагато ширші, ніж використання інструментів типу ChatGPT для виконання письмових домашніх завдань чи створення текстів, ці розмови також стосується університетських цінностей й питання створення середовища, яке сприяє розвитку студентів, а отже й постійних змін в діяльності викладачів, студентів, підрозділів університету. Про це та інше читайте в блозі Аліни Синицької (Центр навчальних та інноваційних технологій УКУ).

В  статті “ChatGPT Heralds an Intellectual Revolution” для The Wall Street Journal Генрі Кіссінджер, Нобелівський лауреат і колишній Державний секретар США, Ерік Шмідт, колишній генеральний директор Google, а також Деніел Гаттенлохер, декан коледжу комп’ютерних технологій Массачусетського технологічного інституту роздумують про головні виклики епохи штучного інтелекту, а саме про потребу розробки нові концепції людської думки і відносин між людиною і машиною.

Серед тез і питань, які висуваються, також думки про виклики технологій штучного інтелекту для освіти, про зміни, які вони спричинять, і про увагу до розвитку окремих навичок (як письмо і критичне мислення) :

 Насамперед треба адаптувати освіту. Діалектична педагогіка, яка використовує генеративний штучний інтелект, може створити швидший і більш індивідуалізований спосіб навчання, ніж це було можливо в минулому. Викладачі повинні навчати нових вмінь, зокрема відповідальних способів спілкування людини з машиною. По суті, наші освітні і професійні системи повинні зберегти уявлення про людину як моральну, соціальну і стратегічну істоту, яка володіє унікальною здатністю робити цілісні судження.

ChatGPT: принципи роботи, ризики та можливості

Розуміння того, як працюють генеративні мовні моделі штучного інтелекту, зокрема ChatGPT, є ключовим для оцінки переваг і ризиків їх використання. ChatGPT не створено для надання правильної інформації. Навпаки, його створено для генерації текстів за запитом, і ця генерація текстів відбувається шляхом поєднання слів у спосіб, який штучна нейромережа бачила в текстових зразках, на яких вона навчалася – на текстах, створених людиною.

Важливо розуміти, що :

ChatGPT генерує/надає відповідь на основі питання (підказки). Щоб генерувати відповіді на запити, поточний публічний випуск ChatGPT використовує інформацію, вільно знайдену в Інтернеті (до 2021 року).

ChatGPT використовує інформацію, вільно знайдену в Інтернеті, але не є пошуковою системою, тобто джерела для генерації текстів є невідомими.

Chat GPT “навчається” через доступ до інформації (контенту), яку створюють дослідники, розробники, а також журналісти, дописувачі Інтернету ect, відповідно вона може містити помилки, або транслювати упередження.

При використанні ChatGPT, перевірка згенерованої відповіді має бути неуникною й надуважною, а особливо тоді, коли створений текст виглядає дуже правдоподібно.

Олесь Петрів в інтерв’ю  виданню “Куншт” розповідає про те, як навчитися спілкувати з ChatGPT  і цілком очевидно, що таке вміння використовувати мовні моделі ШІ для навчання і роботи стане однією із запитуваних навичок у 21 столітті. 

Вже зараз на різноманітних освітніх платформах бачимо пропозиції для навчання для різних цільових аудиторій – від школярів (Дія.Цифрова освіта), новачків (Udemy) до розробників (chatgptacademy).

Використання ChatGPT в освіті

Одне із питань, яке досить часто обговорюється в освітніх колах, полягає в тому, чи слід активно використовувати ChatGPT в освітньому процесі, наприклад як генератор чернеток тексту. Але поширення використання цього інструменту не вдасться повернути назад, кількість користувачів системи вражає.  

Тому якщо питання більше не в тому, чи використовувати ChatGPT, тоді спільноти освітян і дослідників мають формулювати питання “Як використовувати ChatGPT в школі, університеті, дослідницькій установі?”, “Які знання та вміння для цього конче потрібні студентам та викладачам, дослідникам?”, “Як планувати використання інструментів штучного інтелекту в майбутньому?”.  

Як підкреслюється в нещодавно оприлюдненій заяві Європейської асоціації університетів “Artificial intelligence tools and their responsible use in higher education learning and teaching”, сектор вищої освіти повинен адаптувати свої підходи у використанні інструментів ШІ, а спроба заборонити штучний інтелект була б марною. Асоціація наголошує на тому, що в навчанні та викладанні відбуваються постійні зміни, і це одна із тих інновацій, яку вочевидь доведеться опанувати. На додаток, університети повинні очолити дискусії та стати центрами впливу у творенні нових парадигм і культури застосування технологій штучного інтелекту. 

Тому університетам потрібно переглянути та оновити політики академічної доброчесності та проведення іспитів. Викладачам доведеться зануритись і переосмислити культуру викладання з огляду на розвиток технологій і присутність ШІ в “скарбничці інструментів” студентів, адаптувати викладання, навчання та оцінювання до нових умов доступності інструментів ШІ для широкого загалу.

Політики використання інструментів ШІ в навчальній дисципліні

Наявність чіткої політики щодо використання інструментів (редакторів тексту, інструменти ШІ, RMS, соціальних мереж та ін.) є важливим елементом створення навчального середовища для студентів, а також і певним договором між студентом, викладачем, університетом. Політика використання ChatGPT та чітко висловлені позиції можуть якнайкраще підтримати доброчесність студентів і сформувати відповідальне ставлення у застосуванні.

Ось кілька пунктів, які може включати політика використання ChatGPT:

  • За яких обставин використання ChatGPT дозволено / заборонено.
  • Повідомлення про використання студентом ChatGPT в роботі (фрагмент до створення якого був використаний інструмент, для чого, які підказки/питання ставпили студенти для отримання результатів).
  • Відповідальність студента за результат (письмової роботи з використанням ChatGPT).
  • Повідомлення про етичне та відповідальне використання ChatGPT.
  • Підтримка викладачем процесу використання ChatGPT як інструменту для навчання (покликання на навчальні посібники, пропозиція консультації).

Ітан Моллік, професор Wharton School  (Університет Пенсільванії) сформулював наступні ChatGPT policy і відкрив їх для вільного використання:

Також в нагоді можуть стати й інші політики  використання інструментів, тут одна із них. Християн Шпанагель, професор математики та дидактики Педагогічного університету Хайдельберг поширює Rules for Tools за умовами ліцінзій Creative Commons, тож використовуймо!

Новий спосіб навчання з використанням інструментів штучного інтелекту

Інструменти штучного інтелекту можуть відкрити абсолютно новий спосіб організації навчальних занять, створення завдань та стати асистентом викладача чи цифровим buddy для студентів. 

В статті “Update Your Course Syllabus for chatGPT” Раян Уоткінс, професор лідерства в освітніх технологіях Університету Джорджа Вашингтона, пропонує 10 ідей для творчих завдань, адаптованих для курсів з використанням інструменту. Швидше за усе, представники усіх фахових спільнот вже починають збирати кейси та кращі практики використання ChatGPT на заняттях, обговорюють їх і пробують інтегрувати у свої навчальні заняття. Або обдумують, як здизайнувати свій курс так, аби використання інструментів штучного інтелекту стало неможливим. Тому Центр навчальних та інноваційних технологій УКУ запрошує викладачів ділитись своїм досвідом та пропонувати свої блоги для публікації.

Fit for Future (замість висновків)

Університети нашої країни активно впроваджують концепцію “студентоцентрованого” навчання. Чи здатні технології ШІ підтримати цей рух?

ChatGPT — це нова технологія, яка може допомогти студентам у кількох напрямках. В першу чергу використання інструменту може спростити виконання завдань починаючи з таких як написання планів, узагальнення текстів, створення карток, удосконалення перекладу, створення навчальних посібників, конспектування лекцій, до таких як вдосконалення навичок письма та створення тестів, коду та ін. При відповідній організації навчання і частковій зміні його змісту, студенти зможуть вивільнити час і скерувати більше зусиль на роздумування, експерименти і дослідження важливих для них тем і питань.

Тому завдання викладачів, структурних підрозділів та університету загалом – відкрито зустрітися з технологіями і спільно із студентми використовувати їх, уважно супроводжувати процеси застосування, таким чином готуючи молодих людей до життя і роботи в епоху поширення ШІ.

Категорія:

Підписатися на новини блогу

pornobis.net duvporn.net pornovidio.com