Блог Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ

про методики викладання в т.ч. із технологіями, про освітні ресурси, цифрові інструменти та багато іншого.

Повернутися

426 Переглядів

Не всі тести є однаково (не)корисними

Коли мова йде про використання тестів у навчальному процесі, часто ми уявляємо набори однотипних нетворчих запитань, у кожному з яких пропонується 4-5 варіантів відповідей, з яких слід обрати одну чи кілька правильних. Студент проходить тест ледь не механічно, отримує підсумковий результат, не особливо вникаючи в звіт щодо того, які саме відповіді були правильними. У підсумку подібна діяльність має досить низьку педагогічну цінність. У цьому дописі хочу зупинитись на кількох аспектах процесу тестування, а також звернути увагу на деякі технічні інструменти, що можуть полегшити роботу викладача і підвищити ефективність навчального процесу.

Тести як інструмент ефективного навчання

Отже, передусім, чи потрібне тестування взагалі? Відповідь є однозначною: так! Справа в тому, що тестування є надзвичайно корисною технікою, що допомагає практикувати пригадування – одну зі стратегій ефективного навчання. Цей прийом полягає у відтворенні в пам’яті того, що відбувалось на занятті. Хоча, на перший погляд, це складне і не продуктивне завдання – насправді воно активізує вже існуючі нейронні зв’язки, а при виявленні прогалин у знаннях (що є абсолютно природнім для навчального процесу) допомагає створити нові. Тоді як просто пригадувати може бути не надто цікаво, пригадування за допомогою тестів чи флеш-карток може додавати елементи ігрофікації, а використовувати їх може як викладач, так і студенти самостійно. Існує низка цифрових сервісів, які допомагають створити тести різних типів та поділитись наборами запитань в межах, наприклад, однієї навчальної групи. Такими, зокрема, є ресурси, як StudyStack.com, Quizlet.com, LearningApps.org тощо. Докладніше про них та інші аналогічні сервіси, можна дізнатись із нашої скарбнички цифрових інструментів.

Від відтворення до застосування

Не всі тестові запитання є однаково якісними. Наприклад, розглянемо таке типове формулювання.

Яка компенсація чи які додаткові пристосування є рекомендованими у зв’язку із тимчасовою непрацездатністю чи медичним діагнозом, який впливає на роботу?

  • Жодного; пристосування чи компенсація рекомендуються лише для постійної чи довготермінової непрацездатності.
  • Як пристосування до тимчасових проблем можна запропонувати неоплачувану відпустку.
  • Потрібно запропонувати оплачувану відпустку, навіть якщо вона перевищує прийняті норми, зокрема інших працівників.
  • Для тимчасових проблем можна пропонувати лише зміну робочого графіку.

1) Очікувані результати навчання

Перший крок трансформації – узгодження з очікуваними результатами. Якою є навчальна мета? Чи відповідає їй поставлене завдання? Якщо ні, потрібно змінити тестове запитання.

У наведеному вище випадку очікуваний результат було сформульовано як “Студент виконуватиме процедури щодо надання відповідних пристосувань”. Рівень (за Блумом) очікуваного результату – застосування, потрібно вміти виконувати певну процедуру. Можна ще додати також рівень оцінювання чи аналізу, наприклад, щодо відповідності пристосувань, але наразі припустімо, що працюємо тільки на рівні застосування.

А питання, очевидно, належить до рівня пригадування. Таким чином, запитання потрібно переписати на вищому рівні.

 

2) “Навіщо це?”

Для трансформації спробуйте зрозуміти, у якій ситуації знадобиться це знання. Коли менеджеру потрібно знати, як діяти з тимчасовою непрацездатністю? Типова ситуація: хвороба чи хірургічна операція. Можливо, працівнику потрібен особливий графік через виснаження від хіміотерапії. Можливо, працівник потребує відпустки для реабілітації після операції.

Для кожного зі своїх запитань із множинною відповіддю, подумайте, як і коли студенти застосовуватимуть цю інформацію у майбутньому на роботі. Коли їм треба буде приймати рішення щодо різниці між поданими варіантами? Якщо ж Ви не можете придумати жодної такої ситуації, то навіщо Ви ставите це запитання?

 

3) Сценарій

Одним із методів перегляду запитання є додавання до нього сценарію та контексту. Це змінює фокус від пригадування інформації до прийняття рішення на основі цієї інформації.

Дмитро, графічний дизайнер Вашої команди, переніс операцію. Він просить 2 тижні відпустки для реабілітації. Як потрібно зреагувати?

  • Повідомте Дмитрові, що він може використати свою відпустку. Відповідні пристосування чи компенсація рекомендуються лише для постійної чи довготермінової непрацездатності.
  • Запропонуйте Дмитрові неоплачувану 2-тижневу відпустку.
  • Запропонуйте Дмитрові оплачувану 2-тижневу відпустку.
  • Дозвольте Дмитрові змінити графік роботи, доки він не зможе повернутись до стандартних робочих годин

Сценарій вводить у проблемну ситуацію. Варіанти відповіді, по суті, такі ж, як раніше. Але тепер потрібно прийняти рішення щодо того, що робити з працівником, який у вашому підпорядкуванні. Замість того щоб вимірювати рівень пригадування студентів, запитання спонукає студентів застосувати політику відповідних пристосувань.

 

4) Тип запитання

Окрім стандартних запитань із множинним вибором, можна спробувати встановлювати відповідності причин та наслідків, створити рейтинг елементів, використовувати мультимедійні об’єкти як для формулювання питання, так і для варіантів відповідей.

Помилка як навчальний ресурс

Щоб тест був ефективним навчальним інструментом, необхідно спланувати діяльність студента, який дав неправильну відповідь. Потрібно спрямувати його до інформації, яка допоможе зрозуміти суть помилки і виправити виявлені прогалини в розумінні.

Для цього, наприклад, можна використовувати можливості системи електронного навчання Moodle, де для кожного варіанту відповіді передбачити коментар і таким чином перетворити помилку в навчальний досвід. Можна задавати коментарі як для окремих варіантів відповідей, так і для всього тесту, комбінований коментар для частково правильних відповідей, і навіть передбачити різні коментарі-підказки для кількох спроб відповіді на запитання.

Коментар до всього тесту може містити відгук щодо запитання загалом, спрямовувати студента до подальшої інформації з теми.

Комбінований коментар буде показано залежно від повноти правильності відповіді, також можна налаштувати виведення кількості правильно вказаних варіантів при частковій відповіді.

Якщо викладач дозволяє пройти тест кілька разів, кожна спроба може містити власний додатковий коментар. У першій підказці можна спрямувати студента до матеріалу курсу, а для наступної – до інших додаткових ресурсів із поясненнями. Кожна наступна спроба може знижувати бал, який можна отримати за тест, або ні – залежно від цілі поточного чи підсумкового тестування.

Таким чином, тест із вузького інструменту оцінювання знань перетворюється на засіб формувального оцінювання, з можливістю не лише зафіксувати певний рівень володіння матеріалом, але й спрямувати до його кращого засвоєння.

Джерела статті та додаткова література: 

Converting Traditional Multiple Choice Questions to Scenario-Based Questions. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://christytucker.wordpress.com/2017/08/01/converting-traditional-multiple-choice-questions-to-scenario-based-questions/

Категорія:

Підписатися на новини блогу

pornobis.net duvporn.net pornovidio.com