Блог Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ

про методики викладання в т.ч. із технологіями, про освітні ресурси, цифрові інструменти та багато іншого.

Повернутися

419 Переглядів

10 порад для ефективного мозкового штурму

Майже кожен із нас коли-небудь пересиджував години за робочим столом, схилившись над чистим аркушем паперу або вдивляючись у білий монітор, перебираючи в голові думки, але не наважуючись відпустити жодну з них у велике академічне плавання. Методика мозкового штурму може бути ефективною не лише для того, щоб давати собі раду з великими командними проектами чи вигадувати рекламні слогани, але й тоді, коли треба побороти рутину словесного текстоплетива й окреслити собі, а іноді – навіть відвоювати в себе власний креативний простір.

Ще в школі нам говорили про те, що варто спочатку накидати ідеї для твору на чернетці, а потім уже «танцювати» навколо них, «доливаючи води» чи «імунізуючи текст» цитатами й аргументами. Всі ми генеруємо ідеї по-своєму, однак нижче Ви знайдете кілька простих порад, які допоможуть Вам ефективніше провести мозковий штурм ідей, незалежно від того, який стиль навчання і роботи видається для Вас більш рідним.

Визначте мету

Варто поставити собі завдання, яке Ви хочете виконати завдяки мозковому штурму. Не переймайтеся – можна робити мозковий штурм, не уявляючи докладно, про що Ви хочете писати, але необхідно чітко знати, що Ви прагнете здобути внаслідок цієї «штурмової» сесії. Ви прагнете розширити перелік можливих тем? Чи хочете дібрати ідеї, що увиразнять Ваші аргументи? Вам вдасться ефективніше провести свій час, якщо у Вас буде окреслена ідея щодо того, що Ви хочете мати в руках наприкінці мозкового штурму.

Ретельно зафіксуйте всі ідеї

Без сумніву, деякі Ваші ідеї будуть кращими за інші, але Ви повинні записати кожну з них, щоб пізніше мати до чого повернутися. Іноді може видаватися, що розпочинати з невдалих або нездійсненних ідей – це зовсім не продуктивно, але одна ідея, зазвичай, тягне за собою іншу. Складіть перелік усього, що спало Вам на думку, і пізніше Ви будете мати з чого вибрати найкраще. З’ясування того, яка з-поміж ідей є найкращою на цьому, першому, етапі лише сповільнюватиме Ваш творчий поступ.

Думайте про те, що найбільше Вас цікавить

Зазвичай студенти пишуть найкращі есеї тоді, коли вони досліджують щось таке, що цікавить їх особисто. Якщо викладач чи науковий керівник дав Вам свободу дій, використайте цю можливість, щоб глибше зануритися  в ту тему, яку Ви самі вважаєте найцікавішою. Коли ж Ви намагаєтеся сфокусуватися на тому, про що ж писати статтю чи есей, згадайте, що найбільше захопило Вас, коли Ви писали свою останню курсову роботу.

Визначте, що, на Вашу думку, читач мав би почерпнути з Вашої статті

Ви хотіли б написати захопливий текст? Чи такий, що змушує замислитись і глибше поміркувати? Чи це мало б бути щось інформативне? Тримайте в полі зору кінцеву мету Вашого писання ще тоді, коли тільки починаєте вступний мозковий штурм. Оскільки все це може видаватися непотрібним, з’ясування того, що читач, на Вашу думку, мав би почерпнути з Вашої статті допоможе Вам сформувати ту призму, яка задовольнить і Ваших читачів, і Вас самих як автора.

Практикуйте вільне письмо

Пишіть 5 хвилин на ту тему, яка, на Вашу думку, може бути виправданою – Ваша ідея не мусить відразу бути цілковито сформованою. Це допоможе побачити, чи варто витрачати більше часу на розвиток саме цієї ідеї чи в цьому немає жодного сенсу. Якщо у процесі такої вправи Ви з’ясуєте, що Вам нічого сказати на якусь конкретну тему, то Ви можете змінити предмет дослідження на середині шляху, але якраз це може по-новому пробудити Ваші творчі пориви.

Намалюйте карту власних ідей

Більшість студентів надає перевагу традиційним методам і пише списки, але ті, хто любить використовувати більше візуальних елементів для вивчення чогось нового, можуть намалювати словесну мапу ідей, або інтелектуальну (ментальну) карту (mind map). Використовувати ментальні карти вперше запропонував Тоні Б’юзен ще 1970 році, маючи на увазі альтернативний спосіб ведення конспектів, оскільки він помітив, що звичайне лінійне записування речень у зошит зовсім не допомагало йому вчитися. З того часу Тоні Б’юзен написав близько 100 книг про техніку майндмепінгу і вважає її «багатогранним пристроєм для тренування, що розвиває кожен ментальний м’яз розуму».

Інтелектуальні карти допомагають охопити, записати, запам’ятати, поєднати і вивести інформацію візуально. Їх можна створювати на папері, використовуючи стикери, кольорові олівці та ручки, але якщо Ви не є канцелярським маніяком, то існує безліч безкоштовних і платних онлайн та офлайн-сервісів, які допоможуть створювати ментальні карти та обмінюватися ними (детальніший огляд – у скарбничці ресурсів).

Основні елементи карти – ключі (тригери): слова і малюнки, кожен із яких символізує конкретний спогад, активізує нові думки та ідеї, допомагаючи повніше використовувати можливості розуму. В центрі записуємо центральну ідею, від якої радіально виводимо ключові слова, які спадають нам на думку. Щоб під’єднати тригери, варто використовувати з’єднувальні гілки. Процес побудови карти імітує поведінку нейронів в процесі думання, адже ми думаємо не реченнями, а картинками, кольорами і діями. Провідна ідея карт пам’яті полягає у відображенні саме такого “натурального” стилю мислення.

Важливо розміщувати слова на гілках, а не в ромбах і паралелепіпедах тощо. Важливо і те, що гілки повинні бути живими, гнучкими, загалом, органічними. Малювання ментальної карти в стилі традиційної схеми повністю заперечує ідеї майндмеппінгу. Це дуже ускладнює ковзання погляду по гілках і вносить багато зайвих однакових, а отже, монотонних об’єктів.

Варто писати на кожній лінії тільки одне ключове слово. Кожне слово містить тисячі можливих асоціацій, тому склеювання слів обмежує свободу мислення. Якщо писати слова окремо, Вам буде легше ковзати по них поглядом, що провокуватиме породження нових ідей.

  • Довжина лінії повинна збігатися з довжиною слова. Це простіше й економніше.

  • Пишіть друкованими літерами, якомога ясніше й чіткіше (використовуйте читабельний шрифт у веб-застосунках).

  • Експериментуйте з розміром літер і товщиною ліній залежно від того, наскільки важливим є ключове слово.

  • Обов’язково використовуйте різні кольори для основних гілок. Це допомагає сприймати карту цілісно і структуровано.

  • Намагайтеся так організувати простір, щоб не залишалося порожнього місця, а гілки не були розміщені надто щільно.

  • Гілки, що розрослися, можна обводити контурами, щоб вони не змішувалися з сусідніми гілками.

  • Кладіть аркуш горизонтально. Таку карту зручніше читати.

  • Використовуйте малюнки і символи (для центральної теми малюнок є обов’язковим). Іноді ментальна карта взагалі може складатися лише з малюнків.

Використайте допомогу інших

Іноді може бути важко самому придумати тему статі, і сім’я та друзі можуть стати цінним ресурсом для розвитку ідей. Сміливо пробуйте вигадати щось разом із кимось або навіть із групою інших. Одна голова – добре, але дві голови – це краще. Іноді студенти краще працюють тоді, коли проговорюють свої ідеї. Не бійтеся просити інших про пораду, коли Ви намагаєтеся придумати тему для статті.

Знайдіть найкраще місце для мозкового штурму

Ви можете вірити або не вірити, але місце відіграє дуже важливу роль для того, щоб вигадати щось цікаве для статті. Працювати з ввімкненим телевізором не може бути доброю ідеєю за жодних обставин, однак Ви можете слухати музику чи надавати перевагу тому, щоб залишатися в тому приміщенні, яке виразно асоціюється у Вас із навчанням. Подумайте, де Вам найкраще вдається попрацювати й оберіть для мозкового штурму те місце, в якому Ви будете почуватися продуктивно

Словесні ігри допомагають сформулювати ідею

Ви можете ненавидіти словесні забави або вважати, що все це – тільки розвага, однак спробуйте набити руку, час від часу граючи з друзями у слова чи Скрабл. Такі ігри допомагають тримати мозок у тонусі, й іноді тригером ідеї стає випадково побачене слово. Грайте з друзями у старомодні настільні ігри або намагайтеся спробувати принаймні кілька мобільних за стосунків, якщо Вам бракує часу.

Зробіть перерву, щоб ідеї мали можливість визріти

Мозковий штурм – це чудова нагода зібрати докупи всі свої перші думки, але іноді Вам треба мати більше часу, щоб опрацювати всі ці ідеї. Встаньте і зробіть розминку або принаймні прогуляйтеся навколо будинку, а після цього ще раз перегляньте написані ідеї, щоб зрозуміти, що Ви про них думаєте.

У процесі академічного письма багатьом студентам найважче  конкретизувати ідею того, про що писати. Під час сесії мозкового штурму наважтеся  викласти всі свої ідеї і пам’ятайте, що кожна ідея є цінною. Не шкодуйте часу, щоб переглядати власні ідеї, використовуючи ті методи, які працюють саме для Вас, але не бійтеся повертатися до записника, дошки чи стикерів, якщо відчуваєте себе під прицілом свіжої думки.

Джерела для статті та додаткова література:

10 Tips to Help Brainstorm Awesome Paper Topic Ideas/ By Ella Chochrek. http://www.easybib.com/guides/10-tips-to-help-brainstorm-awesome-paper-topic-ideas/

Мапи думок/Mindmapping

Категорія:

Підписатися на новини блогу

pornobis.net duvporn.net pornovidio.com