Блог Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ

про методики викладання в т.ч. із технологіями, про освітні ресурси, цифрові інструменти та багато іншого.

Повернутися

2333 Переглядів

Вебінари на Zoom для навчання і викладання

З розвитком технологій відеозв’язку викладачі та студенти можуть не тільки спілкуватися онлайн, але і спільно працювати в режимі реального часу. Тепер щоб зустрітися зі студентами на занятті чи консультації, не обов’язково всім приходити в аудиторію – кожен може одночасно залишатися у зручному для себе місці, в якому є інтернет, і брати участь у вебінарі. І це не буде пасивне слухання доповідача презентації, студенти цілком зможуть у цей час ставити викладачеві свої запитання, вести обговорення, працювати на спільній дошці, а також демонструвати свої екрани. Такі трансляції можна записувати і пропонувати переглянути тим, хто був відсутній.

Кому і навіщо?

Сервіси відеоконференцій дуже добре підходять для розв’язання різних завдань і проблем навчального процесу, наприклад, щоб проводити онлайн-засідання кафедри чи онлайн-зустрічі групи викладачів, які працюють над спільним проектом. Від демонстрації презентації та доповіді ви можете одразу переходити до обговорення. Для цього є “біла дошка” (whiteboard), де кожен учасник може робити спільні нотатки.  Є можливість ділитися на менші підгрупи в окремих “кімнатах” (breakout rooms), а потім знову зустрічатися всім разом, щоб підвести підсумки. Дуже цінною є також нагода записувати відео всієї трансляції, що може слугувати протоколом зустрічі. Окремо можна отримати текстовий документ із записом чату, де учасники спілкувалися чи обмінювалися корисними ресурсами. Крім того, такі сервіси здебільшого дають змогу пересилати файли, не застосовуючи зовнішні файлообмінники.

Не тільки викладачі, але і студенти можуть користуватися сервісами відеоконференцій та вебінарів для своїх потреб, підвищуючи тим самим свою цифрову грамотність і здобуваючи додаткові навички. Студенти дуже добре орієнтуються в цифровому світі: нон-стоп комунікація, фотозвіти, блоги, соцмережі, пошук і відфільтровування інформації, ведення YouTube каналів про те, що їх цікавить, і багато-багато іншого. Чи є у цій палітрі сервісів місце для вебінарів та відеоконференцій? Мені видається, що це чудовий інструмент для організації онлайнової роботи. Наприклад, викладач дав завдання виконати спільний проект. До дедлайну залишився один день, а шанси зібратися – мінімальні, бо кожен учасник групи генерує сотні відмовок замість ідей. Замість друкувати тисячі символів у месенджері чи інстаграмі і довго не розуміти, хто і що зрештою буде робити, можна запланувати відеоконференцію й оперативно все вирішити. Всі студенти можуть одночасно приєднатися до онлайнової трансляції вебінару чи відеоконференції зі свого комп’ютера або смартфона, відкрити робочий стіл для всіх учасників, а далі на спільній онлайн-дошці робити мозковий штурм ідей, обговорювати свої ролі у виконанні проекту або навіть взяти і зробити все разом онлайн.

Для такої роботи дуже добре підійде сервіс zoom. Кожен студент може зареєструватися на сайті zoom та використовувати його для навчання чи іншої співпраці. Базовий безкоштовний тарифний план дає змогу послідовно планувати необмежену кількість трансляцій тривалістю до 40 хв. До цих трансляцій може приєднуватися скільки завгодно учасників, а власник облікового запису zoom може записувати кожну трансляцію на власний пристрій та ділитися потім з іншими учасниками.

Секрети успіху вебінару

Ваш перший досвід використання сервісів вебінарів чи відеоконференцій може бути неоднозначним. Особливо це стосується використання вебінарів у навчанні та викладанні. Надто захопившись технічними налаштуваннями та самою можливістю проводити заняття онлайн, Ви й не помітите, як студенти під час Вашої презентації почнуть займатися своїми справами. Готуючись до онлайнових занять, варто щоразу врахувати такі моменти:

Планування часу та діяльностей під час онлайн-трансляції

Ваша підготовка до різних видів занять виглядатиме по-різному.

Семінарське заняття варто запланувати точну кількість доповідачів на відведений час, встановити регламент для презентацій і стежити за його дотриманням, передбачити час на коментарі та запитання від інших учасників. Іншими словами, заняття треба дуже уважно і структуровано модерувати.

Онлайн-лекція. Проводячи лекцію за презентацією бажано робити паузи та ставити учасникам запитання, можна робити короткі опитування. У такий спосіб Ви не тільки проконтролюєте активну участь у цьому онлайн занятті, але і підтримаєте концентрацію та увагу учасників.

Онлайн-консультація. Варто наперед зібрати питання від студентів, скласти та анонсувати порядок відповіді чи пояснень щодо цих запитань, а на ті запитання учасників, які з’являються вже під час трансляції, краще відповідати у другій половині онлайн-консультації.

Декларування та дотримування правил проведення та поведінки учасників

Щоб не перетворити вебінар на балаган, варто давати слово студентам по черзі. Якщо під час онлайн-трансляції учасники почнуть говорити одночасно, то це дуже погіршуватиме якість звуку і негативно впливатиме на враження студентів від участі в занятті. 

Заохочуйте студентів записувати свої запитання в чаті, що дасть змогу зібрати та зберегти ці питання у файл, який після заняття генерується та зберігається автоматично. 

Утримування уваги під час трансляції

Заплануйте коротке опитування, щоб сфокусувати увагу на ключових питаннях.

Проведіть 1-2 голосування (погоджуюсь-не погоджуюсь), щоб активізувати учасників. 

Наприкінці трансляції зберіть зворотний зв’язок. Запропонуйте учасникам поділитися відгуком на заняття в чаті трансляції або в іншому місці (наприклад, в електронному курсі чи на блозі)

Запитайте студентів: “з чим ви йдете”, “що ви отримали” на цьому вебінарі (використайте так звані exit tickets), щоб дати учасникам нагоду для рефлексії, а не лише для споживання чергової порції інформації.

Який сервіс обрати?

Розібравшись, ДЛЯ ЧОГО використовувати вебінари та відеоконференції, можна переходити до вибору конкретного сервісу та технічних налаштувань. Є багато онлайнових сервісів, які забезпечують і хорошу якість звуку, відеозв’язку, нагоду демонструвати файли, презентації чи інші елементи свого робочого столу, спілкуватися в чатах і записувати трансляції. Однак, зазвичай, ми хочемо отримати якнайбільше користі, доклавши до цього якнайменше зусиль, тому й шукаємо максимально прості й, бажано, безкоштовні сервіси. У таблиці є короткий огляд найпопулярніших з-поміж них:

 

Сервіс

 

Головна сторінка Тарифні плани
Zoom zoom.us/

Pricing

My own conference myownconference.com.ua/

Packages

GoToWebinar www.gotomeeting.com/

Pricing

Cisco webEx www.webex.com/webinar.html Pricing

Якщо порівняти тарифні плани різних сервісів, то бюджетним, а для базових потреб – узагалі безкоштовним – є сервіс zoom.us

Zoom

Онлайн-сервіс ZOOM можна використовувати для проведення:

Відеоконференцій (онлайн-конференції, презентації, наради, співбесіди)

Вебінарів (онлайн-заняття (дистанційні), консультації, дискусії/обговорення)

Щоб провести вебінар zoom або стати його учасником, Вам не потрібно специфічного обладнання: zoom успішно працює як на комп’ютерах, так і на планшетах чи смартфонах. На комп’ютер треба встановити застосунок Zoom, а також доповнити комплектування веб-камерою із мікрофоном, у ноутбуках зазвичай їх уже вбудовано.

Як стати учасником вебінару чи відеоконференції?

Організатори вебінарів надсилають потенційним учасникам запрошення, у яких вказують посилання для участі (Join URL) або персональний ID трансляції (Personal Meeting ID).

Щоб користуватися всіма функціями zoom, треба встановити на свій пристрій додаток zoom. Ця “акція” є одноразовою, триває буквально кілька хвилин і вимагає небагато місця на Вашому пристрої – 11 Мб. Коли Ви вперше переходите за отриманим посиланням на трансляцію, завантаження zoom відбудеться автоматично, проте завантажити застосунок можна й безпесередньо з сайту zoom.us. На цьому сайті функціонує ціла система підтримки користувачів, навчальні інструкції, відеоуроки, з якими варто ознайомитися, плануючи доповнювати своє викладання вебінарами, докладініше – дивіться за посиланням.

Якщо Ви не маєте змоги або не хочете встановлювати zoom на свій пристрій, тоді до трансляцій можна доєднуватися з сайту zoom. Для цього Вам треба (1) Відкрити сайт zoom.us, (2) Вибрати на сайті Join a meeting (3) Ввести PersonalMeeting ID, який Ви отримали від організаторів, та (4) натиснути Join.

Бонус! Щоб взяти участь у трансляції вебінару чи відеоконференції на сайті zoom, не потрібно навіть реєструватися.

Якщо Ви вперше долучаєтеся до онлайн-події у zoom, то варто ввести своє прізвище та ім’я і поставити “пташку”, щоб система запам’ятала їх для наступних трансляцій з цього пристрою (remember my name for future meetings). Докладніше про те, як приєднатися до трансляції, читайте в інструкціїПриєднавшись до онлайн трансляції, Ви побачите основні елементи управління.

Ви можете переглядати чат і писати у ньому, вмикати та вимикати свою веб-камеру та мікрофон. Також вам доступний перегляд списку інших учасників та надаються спеціальні позначки щоб реагувати.  Записувати трансляцію може її організатор чи співорганізатор. Докладніше про елементи управління під час трансляції можна прочитати в інструкції.

Як провести вебінар чи відеоконференцію?

Щоб організувати та самостійно провести онлайн-трансляцію вебінару чи відеоконференції, Вам потрібно:

  • зареєструватися на сайті https://zoom.us/

  • підтвердити реєстрацію зі своєї скриньки

  • увійти у свій профіль на сайті zoom та змінити потрібні налаштування

  • розпочати трансляцію можна негайно, натиснувши (Start a meeting) або ж можна запланувати майбутні онлайн-трансляції тривалістю до 40 хв (Schedule a New Meeting)

  • надіслати учасникам посилання на запланований вебінар

Варто попередньо відкрити свій профіль (Profile) на сайті zoom та встановити вашу часову зону, а також переглянути інші налаштування (Settings) і змінити те що потрібно. Наприклад, дозволити чи заборонити учасникам демонструвати свій екран під час трансляції (Screen sharing), ввімкнути індикатор, який показуватиме, чи є фокус на трансляції в учасників (Attention tracking), увімкнути опцію поділу учасників на окремі групи (Breakout room) та ін. Докладнішу інформацію про налаштування свого профілю і планування вебінару в Zoom можна знайти в інструкціях ЦеНІТ “Персональні налаштування профілю Zoom” і “Як запланувати свій вебінар?”.

І базовий (безкоштовний), і професійний тарифні плани Zoom забезпечують основні можливості проведення семінару за такими напрямками:

Трансляція

Трансляція з веб-камери доповідача / учасників

Трансляція робочого столу доповідача, учасників та “білої дошки” для співпраці 

Створення окремих кімнат для обговорень для роботи в різних групах

Голосування (raise hand)

Керування

Надання прав управління вебінаром іншим користувачам (host/co-host)

Надання віддаленого доступу до свого робочого місця

Відеозапис та збереження трансляції у форматі MP4/M4A на локальному пристрої

Обмеження

Кількість послідовних вебінарів є необмеженою, але одночасно не може відбуватися більше ніж одна трансляція

Максимальна кількість учасників одного вебінару – 100

Без обмежень в часі тривалості – вебінари 1х1 (організатор + один учасник)

Тарифний план Zoom Pro має, однак, деякі переваги. Наприклад, максимальна тривалість кожної трансляції сягає 24 год, можна використовувати вбудоване опитування, інтегрувати Zoom із іншими системами (н-д Skype for business, Moodle), реєструвати учасників перед приєднанням до вебінару, адмініструвати та приєднувати інших користувачів до одного акаунту. Доступною є також опція збереження запису трансляції в хмарне середовище Zoom (1GB of MP4 or M4A cloud recording). Дізнатися більше про тарифні плани zoom можна за посиланням https://zoom.us/pricing

Якщо вам потрібно провести трансляцію, яка триває довше, ніж 40 хв, або можливість траслювати декілька подій одночасно, тоді можна обрати платний тарифний план під свої потреби. Зокрема Український католицький університет пропонує викладачам та студентам скористатися тарифним планом PRO і бронювати в календарі проведення не обмежених в часі послідовних трансляцій для навчальних та організаційних цілей

Фото: Відділ інформації та маркетингу УКУ та з офіційного сайту Zoom.

Додаткові ресурси

Сервіс вебінарів та відеконференцій zoom.us

Вебінар як форма дистанційного інтерактивного навчання  https://osvita.ua/vnz/43979/ 

Загальні правила відео-спілкування

Вебінари, відеоконференції. http://netiketka.4uth.gov.ua/etiquette-video-communication/vebinari_video-conference

Основні типи комунікативної взаємодії в Інтернеті. Веб-конференція (інтернет-конференція) https://stud.com.ua/43337/informatika/osnovni_tipi_komunikativnoyi_vzayemodiyi_interneti

Категорія:

Підписатися на новини блогу

pornobis.net duvporn.net pornovidio.com