Форум в системі онлайн-навчання може виконувати функцію інформування студентів, а також бути інструментом перевірки і закріплення отриманих знань. Чи може конкурувати інструмент системи “Форум” з соцмережами серед засобів для комунікації зі студентами? Звичайно, ні, адже “Форум” є внутрішнім інструментом платформи Moodle, в основі роботи якого закладено принципи асинхронного спілкування. В той час як соцмережі дають можливість миттєвої реакції, побудови зв’язків та мережі контактів. Тому у пошуку цифрових інструментів, які мають допомогти реалізувати навчальні цілі курсу, викладачам варто одразу правильно розставити акценти та сформулювати очікування як для себе, так і для студентів.
Пропонуємо викладачам декілька ідей, як можна використати Форум у електронних курсах, щоб урізноманітнити навчальні діяльності студентів та реалізувати поставлені цілі курсів.
Новинний форум. Публікація оголошень курсу
В кожному електронному курсі системи онлайн-навчання Moodle по замовчуванню вбудовано “Форум новин та оголошень”. Цей форум є специфічним. Він працює, як дошка оголошень, де повідомлення розсилаються в односторонньому порядку від викладача до студентів. Тобто студенти не мають можливості дописувати чи ставити питання у цьому новинному форумі.
Викладач може публікувати на цьому форумі новини, повідомлення про зміни розкладу, про додані нові матеріали, про нові завдання, нагадування про дедлайни і ще багато всього, що стосується навчання на конкретному курсі. Повідомлення, які викладач публікує на форумі, автоматично розсилаються системою на емейли студентам курсу.
Якщо викладач візьме за правило публікувати всі оголошення курсу на форумі новин, тоді для студентів це буде зрозумілим засобом інформування. Такий підхід рекомендовано у “Положенні про електронні навчальні курси”, де повноцінне використання новинного форуму є обов’язковою умовою для проходження сертифікації електронного курсу базового рівня.
Форум як навчальна діяльність. Обговорення, рефлексії, питання-відповіді, відпрацювання пропущених занять
Форум в електронних курсах може використовуватися, як інструмент для організації навчальної діяльності, іншими словами бути завданням. В такому випадку на форумі студенти можуть публікувати свої повідомлення, запитання, коментарі, а також реагувати на них. Важливо пам’ятати, що переважно йдеться про асинхронне спілкування й виконання завдань.
При проходженні онлайн-курсів учасникам зазвичай пропонують відвідати Форум знайомств, і ця діяльність є однією із перших на курсі, де потрібно якимось чином презентувати себе та познайомитися з іншими учасниками. Це місце, де викладачі та асистенти курсу дізнаються, хто буде вчитися на цьому курсі, звідки вони, їхній “бекграунд”. Для класичного навчального закладу, де студенти знайомляться між собою на кампусі, такий форум може виглядати не дуже потрібним. Але це не зовсім так, оскільки у викладача не завжди є можливість більше дізнатися про студентів, та і студенти не відразу розкривають себе. Тому можна скористатися форумом в електронному курсі і заохотити студентів представити там себе, написати про свої інтереси, особливості характеру, словом те, що вони хочуть розкрити для всіх учасників курсу.
Не секрет, що під час семестру викладачі витрачають багато часу, щоб письмово відповідати студентам на їх запитання, що надходять на емейл та через усі доступні месенджери. Часто це одні і ті самі, або досить схожі питання, на які доводиться відписувати кожному студенту персонально. Можна діяти на випередження і на початку семестру встановити певні політики і правила комунікації – зробити форум місцем збору запитань до викладача. Відповідаючи на форумі одному студенту, відповідь отримують і інші студенти. Це допоможе запобігти однотипним зверненням та залишити приватне спілкування викладача в соцмережах приватним. При цьому важливо встановити часові рамки для реакції та надання відповіді, наприклад студент має розуміти, що викладач відреагує та відповість протягом 12 годин.
Можна також використати форум для того, щоб студенти відповідали одні одним на запитання, які стосуються тематики курсу, тут активується принцип “навчаючись-навчай”. Щоб спонукати студентів бути активними і брати в цьому форумі участь, можна передбачити певну винагороду (бали). Викладач може спостерігати за тим, як студенти вчаться пояснювати матеріал курсу, доповнювати та розвивати такий спосіб взаємного навчання між студентами.
Ще однією ідеєю, як можна використати інструмент “Форум” в електронному курсі – це використати його як місце для збору рефлексій над прочитаним чи переглянутим матеріалом курсу. Наприклад, викладач дає студентам завдання переглянути фільм та проаналізувати побачене, при цьому акцентує на певних моментах, на які варто звернути увагу при перегляді. Але ж брак часу завадить дізнатися думки і враження кожного студента, які питання чи емоції виникли при перегляді. Саме тут форум спрацює на відмінно, якщо зробити участь у ньому обов’язковим завданням, де всі студенти пишуть свої рефлексії (можливо окрім тих, хто на занятті відповідав усно). Викладачеві також варто активно коментувати дописи студентів, щоб продемонструвати свою залученість та заглиблювати у тематику, ставлячи додаткові питання.
Повертаючись до тези, що форум в електронному курсі не може конкурувати з соцмережами для ведення дискусій та обговорень, варто зазначити, що дійсно жваву дискусію запустити на форумі буде досить складно. Це пов’язано саме з принципом функціонування форуму. Він в першу чергу задуманий, як засіб асинхронного спілкування, де визначений певний період часу для публікування своїх дописів та коментування дописів інших. Тому годі сподіватися на гарячу перепалку чи суперечку, бо час очікування на відповідь, знизить градус емоцій. Саме тому, варто формулювати завдання на форумі таким чином, щоб отримати відгук, роздум чи сформульовану точку зору на те чи інше поставлене питання. Щоб спровокувати студентів прочитати також дописи інших студентів і дати хоча б один коментар, потрібно це чітко прописати в формулюванні завдання (н-д, опублікувати свою думку і дати коментар до допису іншого студента). Для досягнення максимального ефекту, можна скористатися спеціальним типом форуму, де студент не побачить відповіді іншого студента, поки не опублікує свій допис. Таким чином можна уникнути перефразування думок один одних.
Форум можна використовувати в якості інструменту для відпрацювання пропущених занять. Викладач може прописати схему чи вимоги, за якими студент, який пропустив заняття, має висвітлити розуміння теми чи знання самостійно опрацьованого матеріалу. В такий спосіб можна прозоро показувати всім учасникам курсу правила і їх дотримання.
Додана навчальна вартість від використання форуму
Кожна навчальна дисципліна має свої навчальні цілі і викладач шукає інструменти, щоб їх досягти. Однак, впродовж навчання, викладач також дбає, щоб студенти здобували і інші навички, sotf skills. Тому використовуючи форум, можна давати студентам нагоду вчитися формулювати свої думки та погляди в умовно публічному просторі, стисло висловлюватись, правильно цитувати, вчитися аргументувати та доводити свої висловлені думки, спостерігати за висловлюваннями та реакцією інших студентів. Вміти вести дискусію онлайн – це не таке вже і просте завдання і не зайвим для студентів буде потренуватися в рамках проходження курсу. Адже критика чи вказання на недоліки і помилки буде конструктивною, на відміну від справжнього досвіду у соцмережах, де наші висловлювання мають свою вагу і значення, як для побудови особистого бренду, так і для підтримання авторитету УКУ.