Блог Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ

про методики викладання в т.ч. із технологіями, про освітні ресурси, цифрові інструменти та багато іншого.

  • Головна
  • Ed Tech
  • CMS UCU: відкрита презентація електронних навчальних курсів
Повернутися

541 Переглядів

CMS UCU: відкрита презентація електронних навчальних курсів

Онлайн-навчання – це не щось важливе у майбутньому, це важливий освітній тренд уже сьогодні. Без технологій таки важко уявити сучасне життя і навчання, особливо у вищій школі. За інформацією Офісу ефективного регулювання, який нещодавно проводив дослідження електронного навчання в українській середній освіті, всі школи України, які входять у ТОП-20, на 100% під’єднані до Інтернету, і їхні учні у стінах своїх навчальних закладів можуть вільно використовувати близько 60 комп’ютерів. І це тільки те, що ми можемо порахувати, заплющивши очі на особисті ґаджети, з якими і в яких сучасні учні “сидять на уроках”.

Щороку в УКУ вступає близько 400 “цифрових аборигенів”, які хочуть не лише зануритися в якісне академічне середовище, пронизане високими етичними стандартами, але також й залишатися на “ти” з технологіями. Їм, звичайно, може бути цікаво послухати про те, як їхні викладачі робили креслення на кульмані або холодними вечорами вручну конспектували єдиний в університетській бібліотеці посібник. Однак самі вони вже з першого класу школи готують презентації у Power Point, планують спільні проекти в онлайн-чатах і мандрують горами по GPS.

З іншого боку, коли йдеться про e-learning навіть таких “прибульців”, то найважливіше – це все-таки контент і його дизайнування. Тобто цінним насамперед є те, що викладач хоче допомогти студентам вивчити, а не те, наскільки винахідливо прагне розважити їх у межах свого курсу.

CMS UCUплатформа онлайн-навчання на базі Moodle

Впродовж останніх трьох років УКУ намагається інтенсивно і завзято впроваджувати технології електронного навчання та використовувати у викладанні та навчанні найрізноманітніші цифрові інструменти. Платформою для онлайн-навчання обрали систему Moodle (університетська назва – CMS UCU), яка налаштована під потреби та вимоги університету. Система CMS UCU є закритою, і доступ до конкретних електронних курсів мають тільки викладачі, які створюють ці курси, та студенти, відповідно до своєї навчальної програми.

Якщо в перший рік запуску системи (2014-2015 н.р.) було створено й апробовано лише 6 електронних курсів, то вже наступного року (2015-2016 н.р.) їх стало вдесятеро більше (69), а після останнього оновлення 2018 року в CMS UCU успішно працює майже 400 електронних курсів різного рівня складності дизайну.

323806-T-Harv-Eker-Quote-Energy-is-contagious-either-you-affect-people-or

Є відомий мотиваційний принцип “contagious” (заразності) – ми або впливаємо на людей, або заражаємо їх своєю енергією змін. Тож для якісного впровадження інновацій і технологій у навчанні дуже важливо демонструвати успішні практики та ділитися досвідом між викладачами. Саме тому Центр навчальних та інноваційних технологій започаткував традицію, коли викладачі представляють свої електронні навчальні курси, розроблені в системі онлайн-навчання CMS UCU (Moodle). На початку та наприкінці навчального року в УКУ відбувається т. зв. “Відкрита презентація електронних навчальних курсів в системі CMS UCU”. Викладачі, які активно працюють у системі CMS UCU, діляться напрацюваннями, демонструючи свої електронні курси та показуючи зсередини, які інструменти системи CMS UCU та інші цифрові технології вони вже використовують для досягнення різних педагогічних цілей.

Експертами та доповідачами цьогорічної презентації були:

Олена Джеджора, старший викладач кафедри нової та новітньої історії

Зоряна Рибчинська, завідувач кафедри культурології

Викладачки у своїх презентаціях прокоментували такі аспекти:

  • поради для тих, хто тільки починає роботу в системі CMS UCU;
  • шлях від звичайного курсу до електронного, або як переосмислити  зміст навчальної програми, щоб розробити електронний курс;
  • чому важливо проговорювати дизайн електронного курсу (текст або відео для студентів для ознайомлення з електронним курсом та правилами роботи в ньому);
  • переваги приймання письмових робіт за допомогою діяльності Завдання;
  • як досягти різних педагогічних цілей, використовуючи різні типи завдань (спільний конспект, мапи думок);
  • відпрацювання студентів – “покарання” для викладача чи задоволення від процесу та результату;
  • дискусії та обговорення онлайн – як заохотити студентів до роботи на Форумі;
  • використання Тестів не тільки для підсумкового контролю студентів, але і для самоконтролю;
  • Електронний журнал оцінок;
  • як навчити студентів оцінювати роботи своїх колег, або знайомство з діяльністю Воркшоп.

Зоряна Рибчинська свій перший електронний курс “Вступ до культурології” створила у 2016-2017 н.р. Викладачка спочатку розробила структуру курсу, наповнила її матеріалами до кожної з тем і налаштувала приймання письмових робіт у електронному курсі.

До своїх нових курсів у наступному навчальному році (“Вступ до культурознавства”, “Теорія культури”), окрім контенту, Зоряна Рибчинська добирала інструменти CMS UCU під свої конкретні педагогічні цілі.

“Дуже зручно укладати новий курс і  паралельно компонувати та наповнювати його в системі електронного навчання, адже можна одразу підібрати інструменти системи для вирішення різних навчальних цілей та завдань”, – каже викладачка.

Зокрема, для проведення обговорень і дискусій було обрано Форум. Ця діяльність дає змогу синхронно спілкуватися зі студентами – кожен може додати своє питання та прокоментувати допис іншого. Форум може бути “простором” для висвітлення та обговорення актуальних питань курсу, а також місцем де студенти висловлюють свою думку, якщо їм не вдалося сформулювати і висловити її в аудиторії на занятті.

Звичайно, як зазначила пані Зоряна, є і свої виклики у використанні Форуму, адже студентів потрібно мотивувати до участі, наприклад оцінкою. З боку викладача ведення та модерування форуму потребує часу та вмінь. Адже для того щоб дискусія не згасала і розвивалася у правильному напрямку, викладач насамперед мусить задекларувати студентам правила участі, систему оцінювання та терміни включення у роботу. І потім, звичайно, ставити провокативні запитання, вчасно відповідати на додані дописи і розгорнуто та докладно коментувати їх.

Другою цікавинкою від Зоряни Рибчинської був спосіб організації та проведення відпрацювань зі студентами. Для цього було використано інструмент Глосарій: студенти, які мали пропущені заняття або інші недопрацювання, мусили доповнити Глосарій (словник курсу) ”новими поняттями, текстами, дефініціями, зображеннями, відео, що мають стосунок до тем, які розглядатимуться в рамках курсу”.

Ще дуже цікаво було побачити, як можна заангажувати та “змусити включитися” студентів до читання та аналізу складних текстів. Для цього було використано цифровий інструмент для укладання “мапи думок”.

Відкритим для нашої доповідачки залишилося питання, наскільки для студентів ефективним є ведення конспекту, адже вони експериментували з онлайн-наповненням спільного конспекту та використовували для цього Google-презентації. Однак після опитування виявилося, що студенти разом із цифровими інструментами не полишають ведення письмових конспектів у зошитах.

Олена Джеджора активно використовує CMS UCU від самого початку впровадження системи. Першими електронними курсами викладачки стали структуровані електронні матеріали до тем із навчальних дисциплін “Історія ідей європейської культури”, “Актуальні проблеми європейської історії”, “Україна: історія, культура, ментальність”.

Курс варто розробляти поступово – спочатку зробити просте наповнення матеріалами, а далі додавати завдання та інші активності, – ділиться досвідом викладачка.

І в перших, і в подальших курсах Олени Джеджори (“Історія великих ідей” для CS, англомовні курси “Great Books, Big Ideas: Intellectual Foundations of European Civilization”, “Splendour and Poverty of the Italian Renaissance”) було поступово додано діяльності Завдання для приймання письмових робіт, що розвантажило особисту електронну скриньку викладача, адже всі письмові роботи почали накопичуватися і зберігатися в самому електронному курсі. Крім того, з’явилася можливість автоматично визначити та проконтролювати кінцеві терміни приймання робіт.

Дві найважливіші заповіді

З досвідом використання системи електронного навчання, пані Олена зробила для себе вже багато висновків. По-перше, студентам треба давати чіткі вступні настанови перед початком курсу, а саме політики, вимоги та правила роботи з електронним курсом, адже саме від цього, великою мірою, залежатиме успішність його проходження.

На початку курсу я вирішила давати студентам відео для ознайомлення, щоб прокоментувати їм силабус і “від першої особи” розповісти про правила роботи з електронним курсом, моїми вимогами та правилами, – розповідає Олена Джеджора.

До речі, таке відео можна створити за допомогою безкоштовних онлайн-сервісів (інструменти запису відео з екрану).

По-друге, варто максимально використати технічні засоби системи CMS UCU, щоб подати силабус курсу у зручній структурованій формі. Для цього можна скористатися інструментом Книга, що допоможе побудувати документ із розділами та підрозділами, який можна також вивантажувати у файл або друкувати.

На завершення курсу викладачка пропонує студентам короткі опитувальники, наприклад, Анкету системи CMS UCU, звичайну Google-форму або інші онлайн-сервіси, наприклад PollEweryhere.

Це дає реальний матеріал, щоб враховувати відгуки студентів і вдосконалювати та покращувати свої електронні курси, – коментує Олена Джеджора

Переоцінити vs недооцінити: то як оцінювати?

Зазвичай, у кожному курсі виникає потреба дати студентам нагоду обрати тему курсової роботи, питання на семінарське заняття, для підготовки презентації тощо. Саме для вирішення цієї потреби наша доповідачка використала інструмент Опитування. Ця діяльність дає змогу задати кількість осіб, які можуть обирати одне і те саме питання, дозволити або заборонити змінювати свій вибір, окреслити часові рамки зголошування. Після завершення опитування результати можна експортувати в окремий файл.

Крім інструменту Завдання, пані Олена дуже активно використовує діяльність Тест – і не тільки для контролю знань, але і з навчальною метою. Створивши велику колекцію тестових запитань у банку питань електронного курсу, вона змогла організувати проміжні тести для самоконтролю, які студенти можуть проходити необмежену кількість разів. Такі тести є до кожної теми модулю. Проміжний та підсумковий контроль курсу  побудовані на основі цих питань самоперевірки. Тому, на думку викладача, якщо студенти проходили кілька разів тест самоконтролю, то вони мали чудову нагоду краще запам’ятати матеріал, зрозуміти свої прогалини в знаннях та успішніше скласти підсумковий контроль.

Olena_Dzhedzora_UCU_1

Ще одним педагогічним вирішенням проблеми оцінювання стало використання інструменту Воркшоп, коли студенти взаємно оцінюють роботи одні одних. Його можна вважати одним із найскладніших інструментів системи CMS UCU, проте ефективність від використання виправдовує ті зусилля, яких викладачеві потрібно докласти на етапі налаштування. Неодноразово студенти висувають викладачеві зауваження щодо, на їхню думку, об’єктивності та справедливості оцінювання. Діяльність Воркшоп ставить студента на місце викладача і, оцінивши роботи своїх колег, дає краще розуміння процесу оцінювання. Щоб розпочати взаємне оцінювання онлайн, викладач мусить 1) мати чіткий перелік критеріїв оцінювання, 2) додати детальні інструкції щодо роботи та 3) здійснити налаштування термінів виконання в часі. Результатом діяльності Воркшоп є індивідуальна оцінка кожного студента і за свою роботу, і за оцінювання інших робіт.

Допомогою нашим викладачам у створенні та використання рубрик і критеріїв для оцінювання стане книжка Brookhart, Susan M. How to Create and Use Rubrics for Formative Assessment and Grading. ASCD Member Book. Alexandria, Va.: ASCD, 2013.

Завдяки названим вище інструментам Олені Джеджорі вдалося частково реалізувати “комбіновану” схему оцінювання, яка складалася з оцінювання викладача, самооцінювання та взаємного оцінювання студентами.

Підсумовуючи, варто зазначити, що цифрові технології у руках наших викладачів роблять дива. І головне у цьому процесі – вдало підібрати інструмент для досягнення  навчальних результатів. Детальніше про палітру інструментів системи CMS UCU читайте у наступних дописах.

Фото – з архіву Центру навчальних та інноваційних технологій УКУ та знімки з екрану курсів викладачів, розміщених у системі CMS UCU

Категорія:

Підписатися на новини блогу

pornobis.net duvporn.net pornovidio.com